Data wydania: 1990 r.
Wytwórnia płytowa: Kirkelig Kulturverksted | ECM Records
Producent: Arild Andersen
W roku 1990 organizatorzy festiwalu Vossajazz zamówili u Arilda Andersena zaaranżowanie i wykonanie wybranych norweskich pieśni i melodii ludowych. Sam występ na festiwalu niestety nie został zarejestrowany, ale jeszcze w tym samym roku kontrabasista zebrawszy zespół nagrał swoje dzieło na płycie studyjnej, wydanej następnie przez wytwórnię ECM.
Towarzyszyli mu muzycy z różnych światów. Wokalistka Kirsten Bråten Berg specjalizuje się w śpiewaniu norweskiego folku, perkusjonista Naná Vasconcelos zasłynął jako wirtuoz południowoamerykańskich instrumentów perkusyjnych i nie tylko, zaś gitarzysta Frode Alnaes brzmieniem swojego instrumentu zbliżał się do muzyki rockowej. Składu dopełnili saksofonista Bendik Hofseth i pianista Bugge Wesseltoft.
okładka norweskiego wydania albumu
Rezultatem tego spotkania jest płyta eklektyczna i wielowymiarowa. Ważną rolę odgrywają na niej ludowe przyśpiewki Kirsten, są one jednak przeplatane wybuchami improwizacyjnej energii pozostałych muzyków. W zasadzie płytę można podzielić dość wyraźnie na części folkowe i jazz-rockowe. Co ciekawe, egzotyczne instrumenty perkusyjne Vasconcelosa, pomimo swojego pochodzenia, doskonale wpasowują się w nordycki koloryt. Z kolei gitara Alnaesa wywołuje skojarzenia z idiomem post-hendriksowskim lub stylistyką wypracowaną przez Terje Rypdala, głównie za sprawą mocnego przesterowania i użytego pogłosu. Gdy dodać do tego bardzo (dla mnie aż nazbyt) „garbarkowski” saksofon Hofsetha i syntezatory Wesseltofta, mamy do czynienia z przedziwnym kolażem brzmieniowym i stylistycznym. Owe wspomniane już jazz-rockowe wycieczki nie przekonują mnie tak bardzo, jak momenty śpiewane, kiedy muzycy jedynie akompaniują pięknym, staronorweskim melodiom. Właśnie te utwory stanowią dla mnie o jakości tej płyty.
"Sagn" to nagranie będące spotkaniem historii z przyszłością i ludowości z muzyką globalną. Jest to muzyka stworzona ponad podziałami, pokazująca, że nawet muzycy poruszający się w odległych od siebie tradycjach muzycznych mogą znaleźć wspólny grunt i stworzyć coś wyjątkowego.
Wojtek Świeca
Del I (26:12)
1.  Sagn - 6:35
2.  Gardsjenta - 2:47
3.  Eisemo - 2:26
4.  Toll - 4:41
5.  Draum - 6:04
6.  Laurdagskveld - 3:39
Del II (21:33)
6.  Tjovane - 5:05
7.  Sorgmild - 6:26
8.  Svarm - 2:17
9.  Gamlestev - 2:25
10.  Reven - 5:10
Del III (19:35)
11.  Nystev - 4:13
12.  Lussi - 5:17
13.  Rysen - 4:57
14.  Belare - 2:35
15.  Sagn - 2:33