Eivind Aarset to norweski gitarzysta, kompozytor i producent.
Urodził się 23 marca 1961 r. w leżącej na południe od Oslo miejscowości Kolbotn.
Eivind zaczął grać na gitarze w wieku lat 12, zafascynowany grą amerykańskiego gitarzysty Jimiego Hendrixa.
Początkowo interesował go rock - słuchał takich zespołów jak Deep Purple, Black Sabbath, Santana i Pink Floyd, a bratu zawdzięcza wprowadzenie do świata fusion-jazzu - głównie muzyki Milesa Davisa z lat siedemdziesiątych (albumy "Pangea" czy "Agharta"), The Mahavishnu Orchestra, Weather Report i Return To Forever. Nieco później Eivind zainteresował się muzyką produkowaną przez niemiecką wytwórnię ECM, a szczególny wpływ miał na niego norweski gitarzysta Terje Rypdal.
Karierę muzyczną Eivind Aarset zaczynał w zespole heavy-metalowym. "Było to fantastyczne doświadczenie" wspomina "do czasu kiedy zmęczyło mnie bycie wściekłym każdego wieczora! Więc zrezygnowałem i zostałem muzykiem studyjnym."
Bardzo wszechstronny, Aarset pracował zarówno z artystami popowymi, jak Rebekka Bakken, Lynni Treekrem, Anja Garbarek (album "Velkommen Inn", 1992 r.), były wokalista zespołu a-ha Morten Harket (płyta "Wild Seed", 1995 r.), grupa Bel Canto (album "Magic Box", 1996 r.), Anne Grete Preus. Brał również udział w sesjach nagraniowych Cher (album „It’s A Man’s Word”, 1996) i Raya Charlesa (album „Strong Love Affair”, 1996).
W latach osiemdziesiątych Aarset poznał, również często pracujących jako muzycy sesyjni dla wykonawców popowych, pianistę Bugge Wesseltofta i trębacza Nilsa Pettera Molværa. Molvær grał już w tym czasie w grupie Masqualero i to on wprowadził Aarseta w świat jazzu, m.in. rekomendując go amerykańsko-duńskiej perkusistce Marylin Mazur. Współpracę z Mazur Aarset rozpoczął albumem „Small Labyrinths” (1997 r.), później uczestniczył również w sesjach nagraniowych „Jordsang” (2000 r.) i „All the Birds” (2002 r.).
Od końca lat osiemdziesiątych Aarset był członkiem grupy Ab Und Zu (albumy "Ab Und Zu" z 1989 r., "Totally" z 1996 r. i "Spark Of Life" z 2002 r.).
W latach dziewięćdziesiątych Aarset stał się stałym współpracownikiem norweskich muzyków jazzowych: z saksofonistą Bendikiem Hofsethem nagrał albumy: „IX” (1991 r.), "Amuse Yourself" (1993 r.), "Metamorfoser" (1994 r.), "Planets – Rivers and ... IKEA" (1996 r.), z pianistą Ketilem Bjørnstadem zarejstrował "Before The Light" (2001 r.) i "The Nest" (2004 r.), wziął również udział w nagraniu albumu "Cartography" trębacza Arve Henriksena (2008 r.). Kontrabasista i kompozytor Arild Andersen zaprosił go współpracy przy płytach "Arv" (1999) i "Elektra" (2005). Pracował także z muzykami innych narodowości, jak np. szwedzki kontrabasista i wiolonczelista Lars Danielsson ("European Voices" z 1995 r.), amerykański wibrafonista Mike Mainieri ("Northern Lights" z 2006 r.), czy trębacz Jon Hassell ("Last Night The Moon Came Dropping Its Clothes In The Street" z 2009 r.). Bardzo udana okazała się, rozpoczęta w 2003 r. płytą "Digital Prophecy", współpraca z pochodzącym z Tunezji muzykiem Dhaferem Youssefem. Przy nagrywaniu albumu "Divine Shadows" Eivind Aarset wystąpił nie tylko w roli gitarzysty ale i producenta. Z Dhaferem Youssefem Aarset odbył serię koncertów, także w trio z włoskim trębaczem Paolem Fresu ("Latitudini", 2008 r.). W ostatnich latach Aarset często współpracuje z japońskim muzykiem Michiyo Yagi.
Jednak największą rolę w karierze gitarzysty odegrali dwaj muzycy norwescy - pianista Bugge Wesseltoft i trębacz Nils Petter Molvær.
Według samego Aarseta przełomowym momentem w kształtowaniu się jego stylu gry była współpraca z Wesseltoftem (album New Conception Of Jazz z 1997 r.), który nie chciał żadnych solówek – ani rytmu. Dało to gitarzyście punkt wyjścia do stworzenia "czegoś innego". "Najważniejsze dla mnie jest frazowanie, nadanie kształtu i koloru dźwiękowi [...]. Lubię budować dźwięki w oparciu o atmosferę, która panuje w pomieszczeniu - rolę grają fizyczne, realnie istniejące warunki tego pomieszczenia – ale nawet bardziej w oparciu o interakcje istniejące pomiędzy muzykami oraz między muzykami i publicznością."
Drugą bardzo ważną postacią w karierze gitarzysty okazał się być Nils Petter Molvær. Aarset grał już na przełomowym albumie Molværa, Khmer, wydanym w 1997 r. i wystąpił na następnych, aż do Hamady z 2009 r. Intensywna działalność koncertowa w zespole Molværa pomogła gitarzyście w wypracowaniu własnego stylu. Według samego Aarseta Molvaer jest bardzo otwarty na innych, na to co mogą wnieść jego współpracujacy z nim muzycy, bierze pod uwagę pomysły, które od nich wychodzą.
Zarówno Molvær jak i Wesseltoft wystąpili gościnnie na pierwszej solowej płycie gitarzysty, Électronique Noire, wydanej przez świeżo założoną przez Wesseltofta wytwórnię Jazzland Recordings. Podobnie jak wydany rok wcześniej "Khmer" "Électronique Noire" zasadniczo jest mieszanką jazzu spod znaku ECM, ambientu i muzyki elektronicznej, zaprawioną szczyptą rocka. Płyta Aarseta jest mroczniejsza, może trudniejsza w odbiorze. Przy nagraniu albumu Aarset, od lat interesujący się elektroniką, skorzystał z całego arsenału efektów gitarowych. Z bardzo dobrym rezultatem - debiutancki album norweskiego gitarzysty został przyjęty przez krytyków muzycznych wręcz entuzjastycznie, a recenzent "New York Timesa" nawet nazwał "Électronique Noire" jedną z najważniejszych płyt epoki post-milesowskiej.
W 2001 r. ukazała się się płyta Light Extracts, generalnie uznana za bardziej spójną i dojrzałą. Trzeci album - Connected - wydany został w 2004 r., a Sonic Codex w 2007 r. Dyskografię artysty uzupełnia koncertowa płyta Live Extracts z 2010 r.
W sesji nagraniowej do "Light Extracts" wzięli udział od tej pory stali już współpracownicy Aarseta - perkusista Wetle Holte, basista Marius Reksjø, duński klarnecista i saksofonista Hans Ulrik. Później dołączyli do nich perkusista Anders Engen (płyty "Connected", "Sonic Codex"), basista Audun Erlien ("Sonic Codex") oraz towarzyszący Aarsetowi w występach przed publiczością perkusiści Erland Dahlen i Torstein Lofthus, sakasofonista Håkon Kornstad, gitarzysta Bjørn Charles Dreyer i trębacz Gunnar Halle. Wśród współpracowników Aarseta wymienić też trzeba muzyka i producenta Jana Banga.
W listopadzie 2012 r. ukazał się piąty solowy album Aarseta zatytułowany Dream Logic, a powstały przy współpracy z Janem Bangiem. Jest to zarazem jego pierwsza płyta gitarzysty nagrana dla wytwórni ECM.
(niestety, jak na razie sklepy te nie wysyłają płyt do Polski)